Over ons platform

about-08
Over ons

Praktische ondersteuning voor overheden in recreatie en toerisme

Leisure-Experts.nl is hét onafhankelijke adviesplatform voor overheden die werken aan recreatie- en toerismebeleid. Wij begrijpen als geen ander hoe complex het speelveld is waarin gemeenten opereren: van beleidsdruk en politieke dynamiek tot personeelswisselingen en maatschappelijke verwachtingen. Daarom bieden wij directe toegang tot een netwerk van ervaren specialisten die gemeenten ondersteunen op precies die thema’s waar kennis of capaciteit ontbreekt. Praktisch, deskundig en doelgericht.

1
+
Beleidsterreinen
1
+
Leisure Experts
1
+
Dealer Equipment
about-09

01. Vitale vakantieparken

Gemeenten spelen een actieve rol in de revitalisering van verouderde vakantieparken. Zij ontwikkelen beleid om de kwaliteit en leefbaarheid op parken te verbeteren, bestrijden ongewenste permanente bewoning en stimuleren duurzame herontwikkeling. Dit gebeurt vaak in samenwerking met provinciale programma's zoals Vitale Vakantieparken.

02. Permanente bewoning

Er is veel aandacht voor de problematiek rondom permanente bewoning op recreatieparken. Gemeenten stellen beleidskaders op voor legalisering of transformatie naar woonbestemming, of handhaven actief op oneigenlijk gebruik. De aanpak is vaak integraal en raakt ook sociale vraagstukken zoals zorg, veiligheid en sociale cohesie.

03. Toeristische drukte en bezoekersmanagement

Met de toenemende populariteit van toeristische gebieden, nemen gemeenten maatregelen om overlast te voorkomen en de beleving te verbeteren. Ze sturen op spreiding van bezoekers in tijd en ruimte, zetten gedragssturing en infrastructuurmaatregelen in, en werken aan draagvlak bij inwoners.

04. Recreatieve infrastructuur

Gemeenten investeren in de aanleg, verbetering en het beheer van recreatieve routes voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden. Deze routes zijn belangrijk voor de vrijetijdseconomie en verbinden beleving met natuur, landschap en erfgoed. Samenwerking met routebureaus en buurgemeenten is hierbij essentieel.

5. Recreatie in en rond de stad

In stedelijke omgevingen zetten gemeenten in op recreatie dichtbij huis. Denk aan stadsparken, speelplekken, ommetjes en toegankelijke natuur. Deze voorzieningen dragen bij aan gezondheid, sociale cohesie en de leefbaarheid van wijken en buurten.

06. Verblijfsrecreatiebeleid

Gemeenten bepalen of, waar en hoe verblijfsaccommodaties zoals campings, vakantieparken, hotels en B&B's zich mogen vestigen of uitbreiden. Ze stellen beleidsregels op voor nieuwe concepten zoals tiny houses of glamping, en waarborgen de balans met landschap, draagvlak en infrastructuur.

07. Dagrecreatie en attracties

Voor dagrecreatieve ondernemers (zoals speeltuinen, boerderijen, zwembaden en musea) ontwikkelen gemeenten kaders om ontwikkelingen in goede banen te leiden. Ze toetsen plannen op ruimtelijke inpasbaarheid, bereikbaarheid, geluid en natuurwaarden.

08. Evenementenbeleid

Gemeenten stellen beleid op voor evenementenvergunningen en programmering, en ondersteunen organisatoren financieel of praktisch. Ze houden rekening met leefbaarheid, veiligheid en economische waarde, en stimuleren een aantrekkelijke evenementenagenda voor inwoners en bezoekers.

09. Gebiedsontwikkeling

Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen zoals woonwijken, natuurgebieden of herstructurering van bedrijventerreinen zorgen gemeenten ervoor dat recreatie en toerisme worden meegenomen. Recreatie kan zo bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit, identiteit en gebruikswaarde.

10. Promotie en gebiedsmarketing

Gemeenten investeren in de profilering van hun gebied, vaak via een destinatiemarketingorganisatie (DMO). Ze bepalen branding, ondersteunen campagnes, en zetten in op gastvrijheid en imago-opbouw. Promotie richt zich op bezoekers, maar ook op inwoners en ondernemers.

11. Economisch beleid en toeristische werkgelegenheid

Toerisme wordt door steeds meer gemeenten erkend als economisch relevant. Ze stimuleren ondernemerschap, innovatie, seizoensverlenging en investeren in de toeristische sector als banenmotor. Hierbij wordt ook gekeken naar opleiding, duurzaamheid en ketensamenwerking.

12. Duurzaam toerisme

Gemeenten stimuleren duurzame vormen van toerisme die bijdragen aan natuurbehoud, energiebesparing, circulaire bedrijfsvoering en minder overlast. Ze maken beleid voor elektrisch vervoer, eco-accommodaties en natuurvriendelijke recreatie.

13. Sociale inclusie en recreatie voor eigen inwoners

Recreatie is er niet alleen voor toeristen. Gemeenten investeren in toegankelijke voorzieningen voor inwoners, zoals jongeren, ouderen en mensen met een beperking. Ze ondersteunen burgerinitiatieven en zetten recreatie in voor gezondheid en participatie.

14. Kennisontwikkeling en monitoring

Om beleid goed te kunnen onderbouwen, verzamelen gemeenten data over toerisme: bezoekersaantallen, economische impact, druktebeleving en trends. Ze doen dit zelf of in samenwerking met DMO’s, provincies en kennisinstellingen, en gebruiken deze kennis voor beleidskeuzes en evaluaties.

15. Samenwerking en regiovorming

Toerisme houdt niet op bij de gemeentegrens. Gemeenten zoeken actief samenwerking in regioverband, met provincies, waterschappen, ondernemersverenigingen en DMO’s. Ze stemmen beleid en uitvoering af en ontwikkelen gezamenlijke visies, routes of promotiecampagnes.

16. Digitalisering en informatievoorziening

Gemeenten verbeteren de digitale informatievoorziening voor bezoekers, zoals via websites, apps, routeplanners en online kaarten. Ze werken samen met partners aan digitale toegankelijkheid, gastvrijheid en het actueel houden van recreatieve informatie.

17. Beleidsvorming en visievorming

Steeds meer gemeenten ontwikkelen een toeristische visie of vrijetijdsnota, vaak als onderdeel van de omgevingsvisie. Hierin bepalen zij de koers op basis van trends, gebiedskwaliteiten en maatschappelijke doelen, en leggen ze ambities en spelregels vast voor de toekomst.


Prijzen

Kies wat het beste bij jou past

Kies de vorm die aansluit bij jouw organisatie: een flexibel kwartaalbedrag, een vast abonnement of betaling per project. Geen verplichtingen, wél maximale grip op kosten en inzet. Jij bepaalt wat werkt.

– Prolio got you covered.

Ideaal voor flexibele inzet van jouw expert. Je betaalt per uur.

Vanaf 90.00/ per uur
Mijn plan

Je neemt een abonnement af met een vast aantal uren per maand of kwartaal

Op aanvraag
Mijn plan

Vraag een offerte op maat aan voor het kwartaalplan – afgestemd op jouw situatie en wensen.

Maatwerk offerte
Mijn plan

𝗚𝗮 𝗶𝗻 𝗴𝗲𝘀𝗽𝗿𝗲𝗸 𝗺𝗲𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝘀𝗲𝗻𝗶𝗼𝗿

Ervaren, betrokken en scherp: onze senior experts zijn oud-adviseurs, bestuurders of ondernemers met een hart voor recreatie en toerisme. Gepensioneerd van functie, maar niet van betekenis. Zij zetten hun kennis en netwerk in om jou verder te helpen bij strategische keuzes, beleidsvragen of innovatie.

Een gesprek met een senior van LX betekent sparren met iemand die jouw wereld kent, de valkuilen doorziet en kansen feilloos herkent.

Op aanvraag
Mijn Plan

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw.